Volkswagen - v překladu z němčiny znamená lidový vůz - německá automobilová značka, která patří do koncernu Volkswagen AG. Centrála Volkswagenu se nachází ve Wolfsburgu, Dolní Sasko, Německo.
Na podzim roku 1933 se v hotelu Kaiserhof v Berlíně sešli tři lidé: Adolf Hitler, Jakob Werlin zástupce Daimler-Benz a Ferdinand Porsche. Hitler v rozhovoru s nimi požadoval, aby bylo pro německý lid vytvořeno silné a spolehlivé auto a aby toto auto nestálo více než 1000 říšských marek. Také vůz musel být smontován v novém závodě. Sám Hitler představil skicu, nastínil hlavní body a zeptal se, kdo bude projektantem odpovědným za projekt? Jacob Werlin navrhl kandidaturu Ferdinanda Porsche. A budoucí vůz se jmenoval - Volks-Wagen - lidový vůz.
V lednu 1934 zaslal Ferdinand Porsche německému říšskému kancléřství výkresy prototypu Volkswagenu založeného na Porsche Typ 60. A v červnu téhož roku byla podepsána smlouva na vývoj tří prototypů Volkswagenu. V květnu 1937 byla založena společnost Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH a v roce 1938 byla přejmenována na Volkswagenwerk GmbH a v témže roce byla zahájena výstavba závodu. Hitler ve slavnostním projevu pojmenoval budoucí lidový vůz - KdF-Wagen. Na počest KdF (Kraft durch Freude) – nacistické veřejné organizace, která do výstavby závodu investovala asi 50 milionů říšských marek. Zároveň začala stavba tábora pro dělníky továrny Volkswagen - Stadt des KdF-Wagens.
Do roku 1939 byly vyrobeny tři modely KdF-Wagen: dvoudveřový V1, kabriolet V2 a čtyřdveřový V3. S oblibou získaly tyto modely Volkswagen přezdívku - Brouk. Změny provedené v designu oproti prototypům byly již patrné, jako například vylepšené dveřní panty a kliky, okna salónu a tak dále. Na začátku druhé světové války však továrna začala vyrábět vozy pro Wehrmacht, a proto se KdF-Wagen nikdy nestal sériově vyráběným vozem.
Během druhé světové války vyráběly továrny Volkswagen armádní terénní vozidla, kola tanků, protipěchotní miny, raketové granáty a později rakety V-1. Prioritou ale byla výroba terénního vozu Volkswagen Typ 82. Na základě Volkswagenu Typ 82 bylo vytvořeno více než 30 modifikací a celkem bylo vyrobeno více než 50 tisíc terénních vozidel, které byly používány ve všech jednotkách Wehrmachtu až do konce války.
Je také známo, že v dílnách továren Volkswagen pracovali dnem i nocí Židé, vězni koncentračních táborů, váleční zajatci a nuceně nasazení pracovníci z okupovaných území. V letech 1940 až 1945 bylo v továrně Volkswagen nuceno pracovat asi 20 000 lidí, včetně válečných zajatců a vězňů koncentračních táborů. V roce 1942 byl speciálně vytvořen koncentrační tábor Arbeitsdorf, ale koncem roku byl opět uzavřen. Od roku 1944 jsou nuceně nasazeni pracovníci internováni v podtáboře Laagberg.
Po skončení druhé světové války se Volkswagen a město Stadt des KdF-Wagens dostaly do britské okupační zóny. A ve stejném roce 1945 bylo město přejmenováno na Wolfsburg, podle panství Wolfsburg, které se nacházelo poblíž. A již na podzim roku 1945 povolily britské úřady Volkswagenu vyrábět auta a objednaly závod 20 tisíc vozů, protože je opravdu potřeboval. V roce 1947 dostal Volkswagen první zahraniční objednávku z Holandska na tisíc vozů a v roce 1948 ze Švýcarska, Belgie, Švédska a dalších zemí. V roce 1949 se závod osvobodil od britské kontroly a v září 1949 byl Volkswagen zcela převeden do Spolkové republiky Německo a od tohoto okamžiku začala nová etapa ve vývoji Volkswagenu.