BMW AG je německý výrobce automobilů, motocyklů a motorů. BMW má sídlo v Mnichov, Německo. Motto BMW je Freude Am Fahren - Jízda s potěšením. Pro anglicky mluvící země bylo vytvořeno další heslo - The Ultimate Driving Machine - Ultimátní řidičský stroj.
Historie BMW sahá až do roku 1913, kdy německý inženýr Karl Friedrich Rapp založil společnost Rapp Motorenwerk Aircraft Engine Manufacturing Company. Následně na základě této společnosti byla vytvořena nová společnost - Bayerische Motoren Werke - BMW GmbH a oficiálně zaregistrována v roce 1917. O rok později byla společnost přeměněna na společnou zásobníku - BMW AG. Takto se objevila zkratka BMW.
Stále existuje vyhřívaná debata o tom, co ve skutečnosti znamená logo BMW. Někteří lidé si myslí, že logo BMW je stylizovaný vrtule, a jiní, že bylo nutné odrážet bavorské původy BMW v logu. Proto jsou čtyři sektory vnitřního kruhu loga vyrobeny v barvách Bavorska - bílá a modrá. Ve skutečnosti je to
Jak vidíte, BMW vyrobil motory nejen pro letadla, ale také pro kamiony a lodě. Během první světové války byla poptávka po motorech velká, a tak se věci pro BMW daly dobře, ale po první světové válce, jak víte, byla Smlouva o Versailles uzavřen a jedním z ustanovení této smlouvy byl německý zákaz výroby letadel a motorů. A proto, aby společnost nějak udržovala společnost, byla BMW nucena přejít na výrobu zemědělských produktů, brzdy na vlaky, ... a tak dále.
V roce 1923, na Berlin Motor Show, byl představen první BMW R32 motocykl. Ukázalo se, že motocykl je velmi dobrý při manipulaci a spolehlivé. Až do roku 1926 bylo prodáno více než 3 tisíce motocyklů R32, ačkoli byly dražší než konkurenti. Další motocykl, Sports R37 BMW produkoval v roce 1925. BMW R37 se stal motocyklem Go-to Racing a učinil značku BMW slavnou nejen mezi závodními fanoušky, ale po celém světě.
V roce 1928 BMW koupila automobilovou továrnu v Eisenach v Durynsku as ním práva na výrobu licencované kopie British Car Austin 7 od společnosti Austin Motor Company. A v roce 1929 bylo první auto společnosti vyrobeno BMW Dixi, kopie Austinu 7. Platforma BMW Dixi byla také použita k výrobě BMW 309, 315, 319 a 329.
V roce 1936 BMW produkoval první sportovní vůz, BMW 328. BMW 328 byl pro svou dobu inovativní, s hliníkovým podvozkem, trubkovým rámem a spalovací komorou hemisférických motorů, která zajistila odolnější a efektivnější provoz pístů a ventilů. BMW 328 byl vítězem mnoha sportovních soutěží té doby.
Od roku 1933 je BMW dodavatelem motorů letadel pro Luftwaffe. S vypuknutím druhé světové války v roce 1941 BMW přestal vyrábět auta a zahájil výrobu džípů, motocyklů, tanků a dalšího vojenského vybavení pro armádu. Produkční letadlové motory však byly stále prioritou, například BMW vyráběly motory pro letadlo Messerschmitt, Focke-Wulf, Junkers a tak dále. A nejslavnější motocykl druhé světové války byl motocykl R75, který produkoval BMW pro Wehrmacht. Inženýři BMW také udělali velké pokroky ve vývoji proudové motory pro vojenské letadla a rakety. Dokonce došlo k vývoji taktických raketových zbraní pro pěchotu a letectví, které nebyly k dispozici zemím Anti-Hitler Coalition.
Je také známo, že BMW během druhé světové války rozsáhle využíval práce nucených dělníků a vězňů koncentračních táborů. Vzhledem ke zvýšené poptávce po leteckých motorech během války musela BMW rozšířit nebo stavět nové továrny. Například tito pracovníci byli umístěni v satelitním táboře Mnichov-Allach koncentračního tábora Dachau. Desítky tisíc lidí pracovaly v závodě v Allach, z nichž více než polovina byli vězněmi koncentračních táborů.
Obava BMW, která byla během války mocná, se po válce ocitla v kritickém stavu. Téměř všechny továrny BMW byly zničeny bombardováním koalice proti hitleru nebo demontovány. Dokumentace byla zabavena a vybavení bylo vyřazeno. Také BMW bylo zakázáno vyrábět motory letadel. Stejně jako jiné německé automobilové společnosti trvalo několik let, než se BMW obnovila, a to nebylo až do 1948, že BMW dokázala znovu vybudovat jednu ze svých zničených továren v Mnichově a zahájit výrobní motocykl R24 s nově vyvinutým jednoválcovým motorem. Další model R25 již měl dvouválcový motor.
V 1951, BMW spustila své první poválečné auto, BMW 501. A první masově vyráběné auto, BMW Isetta, bylo zahájeno BMW v roce 1956, na které byla zakoupena od italské společnosti ISO. A pak v roce 1956 - Modely Sports Cars BMW 503 a 507< a v roce 1959 model BMW 700 - první velký sériový úspěch BMW.
Dnes je BMW jedním z největších výrobců automobilů a motocyklů na světě, s mnoha továrnami nejen v Německu, ale po celém světě. BMW je také dodavatelem motorů pro Formule 1. V roce 1994 BMW kupuje Rover Group, která se ukázala jako nejhorší kapitálová investice do historie BMW a přinesla pouze ztráty. V roce 2000 společnost BMW likvidovala aktiva Rovera a ponechala pouze MINI. V roce 2003 BMW koupila Rolls-Royce a ve stejném roce byl vytvořen společný podnik s Brilliance China Auto - BMW Brilliance Automotive.