Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam a k analýze návštěvnosti. Zásady ochrany osobních údajů Zásady používání souborů cookie

Skoda headquarters in Mladá Boleslav

Skoda: Technická dokonalost s nádechem elegance


Škoda Auto a.s. je český výrobce automobilů se sídlem v Mladé Boleslavi, Česká republika. Po roce 1991 privatizován německým koncernem Volkswagen a v roce 2000 zcela vlastněn.

Historie značky Škoda.


Emil Ritter Škoda

Škoda je výrobcem s dlouhou a legendární historií, která sahá přes 120 let. První Škodovy závody založil jako výrobce zbraní český inženýr Emil Škoda v roce 1859 v Plzni, tehdy v Království českém, Rakouském císařství. Jde o předchůdce dnešních společností Škoda Auto, Doosan Škoda Power a Škoda Transportation.

Emil Škoda
Václav Laurin and Václav Klement

Výrobce jízdních kol Laurin & Klement.

V roce 1895 knihkupec Václav Laurin a výrobce kol z nedalekého Turnova Václav Klement založili výrobce jízdních kol Laurin & Klement se sídlem v Mladé Boleslavi na území dnešní České republiky. Po 1. světové válce v roce 1924, po problémech a zasažení požárem, hledala firma Laurin & Klement nového partnera av roce 1925 Škodovy závody získaly Laurin & Klement a většina pozdější výroby probíhala pod značkou Škoda.

První vůz Škoda.

V roce 1905 společnost vyrobila svůj první vůz, Voiturette A, což bylo malé dvoumístné vozidlo poháněné motorem o výkonu 7 koní. Po Voiturette A následoval Model B, který se vyznačoval větším motorem a lepším výkonem. Následně debutovala řada dalších modelů, od levných až po prestižní, stejně jako nákladní automobily a autobusy.

Škoda Voiturette A
Horské dělo Škoda 75 mm model 15

První světová válka a roky po ní.

Během 1. světové války byly Škodovy továrny využívány k výrobě vojenské techniky, včetně dělostřeleckých granátů a leteckých motorů. Po válce Škoda obnovila výrobu automobilů a nadále rozšiřovala modelovou řadu. Ve 20. a 30. letech 20. století se Škoda stala známou pro svou vyspělou konstrukci a inovativní design. Společnost vyráběla řadu oblíbených modelů, včetně Škody Popular, která byla představena v roce 1934 a byla jedním z prvních vozů v Evropě s celokovovou karoserií.

Druhá světové válka a následujících let.

Během druhé světové války byly Škodovy závody využívány k výrobě vojenské techniky pro německou armádu. Škodovky vyráběly vojenské nákladní automobily, pásové tahače a velitelská vozidla podle modelu Škoda Superb pro německou armádu. V roce 1945 bylo až 70 % závodu zničeno anglo-americkými bombardéry. Po válce byla Škoda znárodněna komunistickou vládou v Československu a sloučena s dalšími českými automobilkami do státního podniku Automobilové závody, národní podnik (AZNP). Za komunistické vlády se Škoda soustředila na výrobu základních, cenově dostupných vozů pro masy, včetně Škody Octavia a Škody Felicia. Pověst společnosti však utrpěla kvůli špatné kontrole kvality a zastaralé technologii.

Stíhač tanků Škoda 38t
Všechna loga Škoda

Historie loga Škoda.

Škoda prošla během své dlouhé historie několika změnami v logu své značky. Zde je podrobný vývoj loga značky Škoda:
1895-1925: Prvním logem společnosti byl kruhový znak se slovem „Škoda“ napsaným černě na bílém pozadí.
1926-1936: V roce 1926 bylo logo Škoda přepracováno a obsahovalo okřídlenou šipku uvnitř kruhu se slovem „Škoda“ napsaným černě uprostřed.
1936-1945: V roce 1936 bylo logo aktualizováno novou, efektivnější šipkou a tučným černým písmem pro název společnosti. Během druhé světové války bylo logo změněno na stylizované „S“ a hákový kříž, protože společnost byla nucena vyrábět vojenská vozidla pro nacistické Německo.
1945-1991: Po válce byla společnost československou vládou znárodněna a logo bylo změněno na červenobílý okřídlený šíp.
1991-2011: V roce 1991, po pádu komunismu v Československu, byla společnost privatizována a logo bylo přepracováno. Nový design obsahoval zelenou trojrozměrnou okřídlenou šipku se slovem „Škoda“ napsaným moderním písmem.
2011-současnost: Nejnovější iterace loga Škoda byla představena v roce 2011. Design se vyznačuje rafinovanějším a detailnějším trojrozměrným okřídleným šípem s lesklým stříbrným a chromovým efektem. Značka "Škoda" je napsána vlastním písmem s výrazným řezem na "S" a "A".
Celkově logo značky Škoda prošlo v průběhu let mnoha změnami, které odrážely vlastnictví společnosti, designové trendy a marketingové strategie. Symbol šipky, který představuje rychlost a pokrok, však zůstal konzistentním prvkem identity značky po celou historii společnosti.

Škoda dnes.

V 80. letech začala Škoda modernizovat svá výrobní zařízení a investovat do nových technologií. Společnost představila řadu nových modelů, včetně Škody Favorit, což byl kompaktní hatchback s pohonem předních kol a moderním designem. V roce 1991 byla Škoda privatizována a stala se dceřinou společností koncernu Volkswagen. To umožnilo společnosti těžit z pokročilých technologií a technických znalostí Volkswagenu, které pomohly zlepšit kvalitu a spolehlivost vozů Škoda. Škoda dnes vyrábí širokou škálu modelů, mezi něž patří Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Superb, Škoda Karoq a Škoda Kodiaq. Společnost je známá svým inovativním designem, vyspělou technologií a závazkem k udržitelnosti a za své vozy získala řadu ocenění, včetně ocenění Evropské auto roku pro Škodu Octavia v roce 2021.

Škoda Octavia - ocenění Auto roku 2021

eXus Dev 24.5.2023

Skoda - Recenze

Recenze
- 0 / 0 Recenze
Přidat recenzi
- Hodnocení - 0