Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam a k analýze návštěvnosti. Zásady ochrany osobních údajů Zásady používání souborů cookie

Centrála PSA Peugeot Citroen v Paříži

Peugeot: Vášeň a výkon v pohybu


PSA Peugeot Citroën SA je francouzský výrobce automobilů se sídlem v Paříži ve Francii. V roce 2021 se Peugeot spojil s Fiat Chrysler Automobiles a vytvořili novou společnost s názvem Stellantis se sídlem v Londýně ve Velké Británii.

Historie značky Peugeot.


Rodina Peugeotů

Peugeot byl založen v roce 1810 Jean-Pierre Peugeotem, členem rodiny Peugeotů, který původně založil rodinnou firmu na výrobu pil, pružin a dalšího kovového zboží ve městě Hérimoncourt ve východní Francii. Na počátku 19. století začal syn Jean-Pierre, Jean-Pierre II., prozkoumávat nové trhy pro produkty společnosti. V roce 1830 začala rodina Peugeot vyrábět mlýnky na kávu, které se staly velmi populární a úspěšné. Úspěch mlýnků na kávu vedl k expanzi rodiny do dalšího spotřebního zboží, včetně jízdních kol.

Armand Peugeot navrhl první automobil Peugeot
Peugeot typ 1

První vůz Peugeot - typ 1

Prvním vozem Peugeot byl Peugeot Type 1, který byl vyroben v roce 1891. Peugeot Type 1 bylo tříkolové vozidlo na parní pohon, které dokázalo dosáhnout maximální rychlosti 15 kilometrů za hodinu. Navrhl a postavil jej Armand Peugeot, který byl zakladatelem Peugeotu. Po úspěchu Peugeotu Type 1 začala společnost vyrábět čtyřkolová auta s benzínovým pohonem, počínaje Peugeotem Type 2 v roce 1892. Peugeot Type 2 byl poháněn dvouválcovým motorem a mohl dosahovat maximální rychlosti 20 kilometrů za hodinu.

Peugeot a první světová válka

Během první světové války byl Peugeot jedním z hlavních dodavatelů vozidel a vojenské techniky pro francouzskou armádu. Společnost vyráběla řadu vozidel pro vojenské použití, včetně automobilů, nákladních automobilů a motocyklů, a také vyvinula nové technologie na podporu válečného úsilí. Peugeot například navrhl a postavil nový typ kulometu, který během války používali francouzští vojáci. Po skončení války Peugeot obnovil civilní výrobu a nadále rostl jako přední výrobce automobilů. Zkušenosti získané během války pomohly posílit inženýrské a výrobní možnosti společnosti, což jí umožnilo stát se v následujících letech významným hráčem v globálním automobilovém průmyslu.

Obrněný vůz Peugeot pro francouzskou armádu
Peugeot 201 1929

Peugeot po první světové válce

Po první světové válce Peugeot obnovil výrobu civilních vozů a představil několik nových modelů, včetně Peugeotu 201 a Peugeotu 301, které byly mezi spotřebiteli oblíbené a pomohly značce vybudovat lídra na evropském automobilovém trhu. Během tohoto období Peugeot také pokračoval ve vývoji nových technologií a technických inovací. Například v roce 1929 společnost představila první vůz s naftovým pohonem, Peugeot 201 D, který byl známý svou spotřebou paliva a spolehlivostí. Peugeot v tomto období rozšířil své působení i mimo Francii a založil dceřiné společnosti a výrobní závody v jiných částech Evropy, stejně jako v Africe a Jižní Americe.

Peugeot ve 30. letech 20. století

Společnost ze 30. let 20. století pokračovala v rozšiřování své řady vozidel a vývoji nových technologií. Během tohoto desetiletí vyrobil Peugeot několik populárních modelů, které pomohly etablovat značku jako předního výrobce automobilů. Jedním z nejpozoruhodnějších modelů Peugeot 30. let byl Peugeot 402, který byl poprvé představen v roce 1935. Peugeot 402 byl automobil střední velikosti, který byl k dispozici v řadě karosářských stylů, včetně sedanu, kupé a kabrioletu. Dalším důležitým modelem představeným během tohoto desetiletí byl Peugeot 202, který byl uveden na trh v roce 1938. Peugeot 202 byl kompaktní vůz, který byl navržen tak, aby byl cenově dostupný a úsporný. Peugeot také pokračoval ve výrobě řady užitkových vozidel a motocyklů během 30. let 20. století.

Peugeot 402 1936
Nákladní automobil Peugeot DMA 1941

Peugeot a druhá světová válka

Během 2. světové války byly továrny Peugeot ve Francii opět přeměněny na výrobu vojenského vybavení pro okupační německé síly. Společnost byla nucena vyrábět vozidla a další stroje pro německou armádu, včetně nákladních automobilů a tanků. Výroba civilních vozidel byla výrazně snížena kvůli omezení zdrojů a narušení dodavatelského řetězce. Navzdory těmto výzvám se Peugeotu podařilo přežít válku a obnovit civilní výrobu po osvobození Francie v roce 1944. Společnost však čelila značným výzvám v poválečném období, kdy se francouzská ekonomika snažila vzpamatovat z válečné devastace.

Peugeot po druhé světové válce

Po druhé světové válce čelil Peugeot značným výzvám, když pracoval na obnově svých výrobních kapacit. Společnosti se však podařilo přežít a prosperovat v poválečném období, představila několik nových modelů a rozšířila své operace po celém světě. Jedním z nejdůležitějších modelů Peugeot představených v poválečném období byl Peugeot 203, který byl poprvé uveden na trh v roce 1948. Peugeot 203 byl automobil střední velikosti, který byl mezi spotřebiteli oblíbený pro svůj elegantní design a pokročilé technické prvky, jako např. jako hydraulické brzdy a nezávislé odpružení. Tento model zaznamenal obchodní úspěch a pomohl značce etablovat jako hlavního hráče na evropském automobilovém trhu.

Peugeot 203 byl uveden na trh v roce 1948
Peugeot e-208

Peugeot dnes

V následujících letech Peugeot pokračoval v rozšiřování svých operací po celém světě a zakládal dceřiné společnosti a výrobní závody v Asii, Africe a Jižní Americe. Společnost také představila několik nových modelů, včetně Peugeot 403 v roce 1955 a Peugeot 404 v roce 1960, které byly oblíbené u spotřebitelů a pomohly dále upevnit pověst značky pro kvalitu a inovace. Peugeot také hrál klíčovou roli v rozvoji evropského automobilového průmyslu v tomto období, pomáhal zakládat Evropské hospodářské společenství a pracoval na standardizaci výrobních a bezpečnostních předpisů na celém kontinentu. Dnes je Peugeot přední světovou automobilovou značkou se silným zastoupením v Evropě a po celém světě. Společnost pokračuje v inovacích a vývoji nových technologií se zaměřením na elektrická a hybridní vozidla, protože se snaží stát se lídrem v přechodu k udržitelné mobilitě.

Akvizice Citroenu a PSA Group

V roce 1976 Peugeot získal Citroën a vytvořil PSA Peugeot Citroën, který se později stal Groupe PSA. Fúze byla významnou událostí v historii obou společností, protože vytvořila jednoho z největších výrobců automobilů v Evropě a vytvořila Peugeot jako významného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Sloučení umožnilo Peugeotu těžit z odborných znalostí Citroënu v oblasti inovativního inženýrství a pokročilých systémů odpružení, zatímco Citroën získal přístup k výrobním kapacitám a finančním zdrojům Peugeot. Obě společnosti nadále fungovaly jako samostatné značky pod záštitou PSA Peugeot Citroën, přičemž každá značka si zachovala svou vlastní odlišnou identitu a produktové řady.

skupina PSA
Generální ředitel Opelu Michael Lohscheller a generální ředitel skupiny PSA Carlos Tavares

Akvizice Opel a Vauxhall od General Motors

V roce 2017 Groupe PSA, která vlastní značky Peugeot, Citroen a DS, získala Opel a Vauxhall od General Motors za 2,2 miliardy eur. Tato akvizice učinila Groupe PSA druhým největším výrobcem automobilů v Evropě, pouze za Volkswagenem. V rámci akvizice se Groupe PSA v roce 2021 přejmenovala na Stellantis. Opel a Vauxhall nadále fungují jako dceřiné společnosti Stellantis.

Vývoj loga Peugeot

Logo Peugeot se v průběhu let vyvíjelo. Zde je stručný přehled jeho vývoje:
1847: První logo Peugeotu představovalo lva stojícího na šipce s písmeny „P“ a „S“ po obou stranách šipky.
1858: Druhé logo Peugeotu představovalo stylizovanějšího lva stojícího na šipce s písmeny „P“ a „L“ po obou stranách šipky. Lev měl symbolizovat vlastnosti síly, pružnosti a rychlosti.
1875: Třetí logo Peugeotu představovalo lví hlavu s písmeny „P“ a „S“ pod ní.
1948: Čtvrté logo Peugeotu obsahovalo podrobnější hlavu lva s písmeny „P“ a „E“ pod ní.
1955: Páté logo Peugeotu představovalo štíhlejší hlavu lva s písmeny „P“ a „E“ pod ní. Toto logo navrhl slavný automobilový designér Flaminio Bertoni.
1976: Šesté logo Peugeot představovalo stylizovanou hlavu lva s písmeny „P“ a „E“ na obou stranách.
1998: Sedmé logo Peugeot představovalo více trojrozměrnou hlavu lva s písmeny „P“ a „E“ pod ní.
2010: Osmé logo Peugeotu obsahuje stylizovanější hlavu lva s písmeny „P“ a „E“ na obou stranách. Logo má vyjadřovat hodnoty inovace, dokonalosti a emocí.
2021: Nové logo Peugeot se vyznačuje minimalističtějším a modernějším designem s výraznou a štíhlou lví hlavou jako středobodem. Písmena „PEUGEOT“ se objevují pod hlavou lva s velkými písmeny a novým písmem, které je modernější a uhlazenější. Logo má monochromatický vzhled s černým pozadím a stříbrnou hlavou lva a nápisem.
Každá iterace loga odrážela měnící se časy a vyvíjející se identitu značky Peugeot.

Všechna loga Peugeot

eXus Dev 24.5.2023

Peugeot - Recenze

Recenze
- 0 / 0 Recenze
Přidat recenzi
- Hodnocení - 0