Opel Automobile GmbH je německý výrobce automobilů. Se sídlem v Rüsselsheimu nad Mohanem, Hesensko. Německo. Od roku 1929 Opel patří General Motors. A v roce 2017 ji koupila Groupe PSA - Stellantis.
Historie značky Opel začíná v roce 1862, kdy německý podnikatel Adam Opel sestrojil první šicí stroj Opel. A v roce 1863 si ve stodole svého otce otevřel malý podnik na výrobu šicích strojů. V roce 1968 již byla postavena továrna Adam Opel a v dalších letech se prodaly desítky tisíc šicích strojů. V roce 1895 Adam Opel zemřel a zanechal společnost své ženě a synům. Na začátku 20. století prodeje šicích strojů Opel dramaticky poklesly, protože trh byl přesycen. V roce 1911 vypukl v továrně požár, po kterém bylo rozhodnuto o zastavení výroby šicích strojů.
Synové Adama Opela byli cyklistickými nadšenci a nakonec byli schopni otce přesvědčit, aby investoval do výroby jízdních kol. A v roce 1886 bylo vyrobeno první kolo Opel a například v roce 1998 se prodalo 15 tisíc kol. Po požáru továrny v roce 1911 nastala ve výrobě jízdních kol přestávka, ale již v roce 1912 byla výroba obnovena. A do roku 1920 se Opel stal největším výrobcem jízdních kol a mopedů na světě. V roce 1936 byl prodej jízdních kol Opelu prodán
Sám Adam Opel nikdy neměl v úmyslu vyrábět auta, ale tři roky po jeho smrti se Sophie Opel na radu svých synů rozhodla vyrábět auta. V roce 1899 byl vytvořen společný podnik s automobilovým průkopníkem Friedrichem Lutzmannem. A ve stejném roce byl vyroben první vůz Opel-Lutzmann. Nedokázaly však konkurovat tehdy vysoce vyvinutým francouzským vozům, a tak byla výroba vozů na čas zastavena.
V letech 1902 až 1907 Opel spolupracoval s francouzskou společností Automobiles Darracq SA, která do Německa dodávala podvozky s motory, na které Opel dával originální karoserie. Tyto vozy se prodávaly pod názvem Opel-Darracq. V roce 1902 však Opel vyvinul také vlastní vůz - 10/12 PS. Velmi oblíbený byl také Opel 4/8 PS vyrobený v roce 1909, dvoumístný kabriolet, který mnoho lékařů využívalo k domácím návštěvám, pro který rychle získal přezdívku - Doctor's car. A například v roce 1912 bylo vyrobeno více než 3 tisíce automobilů. V této době také Opel začal vyrábět motocykly a nákladní automobily.
V roce 1928 se Opel stal největším výrobcem automobilů v Německu, což představuje 44 % všech vozů. A v roce 1929 Wilhelm von Opel a jeho bratr Friedrich Opel prodali 80 % akcií Opelu americké automobilové skupině General Motors. A v roce 1931 byl Opel zcela pod kontrolou General Motors. Důvodem prodeje byla ekonomická krize a prodejní cena byla 33 milionů USD nebo 154 milionů říšských marek. Bratři Opelové zůstali členy dozorčí rady, v jejím čele stál Fritz von Opel. Kromě toho zůstalo zachováno jméno Opel a politika nezávislého modelu.
Poté, co NSDAP vedená Hitlerem převzala moc v roce 1933, General Motors neopustil Německo. Do roku 1936 klíčová místa obsazovali národní socialisté a dělníci Židé byli propouštěni nebo převáženi do USA. Během 2. světové války společnost vyrobila nejdůležitější nákladní automobil Wehrmachtu, 3tunový nákladní vůz Blitz S. Kromě toho závod v Rüsselsheimu vyráběl také motory, díly pro rakety a torpéda a také komponenty pro Junkers Ju 88 a Messerschmitt Me 262. Opel měl dílny ve Varšavě a Rize na opravy vojenské techniky používané na východní frontě.
Na rozdíl od jiných německých automobilek Opel odmítl najmout vězně z koncentračních táborů a uchýlil se k nuceným pracím. Navíc od roku 1933 byli dělníci neustále vystaveni teroru fašistické tovární bezpečnosti. Například v roce 1942 bylo 52 procent ze 4 000 pracovníků v továrně na nákladní automobily v Braniborsku nuceně nasazeni zahraniční pracovníci, v továrně v Rüsselsheimu 20 procent z 18 500, jiné zdroje uvádějí - 35 procent.
V létě 1944 byly továrny Opel těžce poškozeny spojeneckými nálety a továrna na nákladní automobily v Braniborsku byla rozebrána. V roce 1945 se v jediném zbývajícím závodě Opel v Rüsselsheimu jménem úřadů americké okupační zóny opravovaly automobily, především Opel. Prvním poválečným vozem Opelu byl nákladní automobil Blitz, uvedený na trh v roce 1946. Závod na výrobu nákladních automobilů Opel v Brandenburgu a závod na výrobu Opel Kadett v Rüsselsheimu byly v roce 1946 odvezeny do Sovětského svazu jako reparace. A teprve v roce 1947 byl Opel schopen obnovit výrobu automobilů v Rüsselsheimu. Prvním úspěšným modelem byl Opel Olympia, v roce 1948 následoval Opel Kapitan. .
V roce 1962 otevírá Opel druhý závod v Bochumi, kde se vyrábí Opel Kadett. Ve stejných letech Opel uvádí na trh nové modely - Commodore, Manta a sportovní GT. Do roku 1971 již bylo vyrobeno 10 milionů vozů a Opel se opět stal lídrem automobilového trhu v Německu. Do roku 1999 50 milionů aut a ve stejném roce debut minivanu Opel Zafira. V 21. století uvádí Opel na trh nové modely – Meriva, Signum, Insignia,... . Byl také vyvinut nový motor ECOTEC. Navzdory nové řadě a technologii však Opel Europe nadále generoval společnosti General Motors miliardové ztráty. V roce 2009 chtěl General Motors prodat Opel, kupujícím bylo mezinárodní konsorcium Magna International a ruská Sberbank. Dohoda však padla, protože General Motors a americká vláda se obávaly, že by Rusko mohlo získat přístup k technologii americké společnosti. A teprve v roce 2017 byl Opel stále prodán koncernu PSA Group - Sellantis.
První logo Opel znamená iniciály Adama Opela, vínové písmeno A uvnitř šarlatového písmene O. V roce 1886, se zahájením výroby jízdních kol, se objevuje logo - cyklista a nad ním letící anděl s nápisem - Victoria Blitz - což v překladu znamená Bleskové vítězství. V roce 1902 se s vydáním motocyklů objevuje logo s nápisem - Motorwagenfabrik, které bylo instalováno i na prvních autech. V roce 1906 logo v egyptském stylu s nápisem OPEL RUSSELHEIM. V roce 1909 existovalo jednoduché logo s textem Opel a od roku 1910 ve tvaru oka. V roce 1937 se vzducholoď prolétající písmenem O objevila v logu Opel. A logo, které známe dnes, se objevilo v roce 1963 díky Blitz truckům - což znamená blesk. V průběhu let se design loga měnil, ale základ zůstal stejný - blesk a písmeno O. Blitz a Opel.